Engedelmesen megtesszük mindazt, amit az Úr mondott. (2Móz 24,7b)

Jézus mondja: Mert aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát, az az én testvérem és az én anyám. (Mt 12,50)

Fagyos napok a Vajdában

Iskolánkban kiemelt feladat a természettudományos tehetséggondozás. Ennek tárgyi feltételeit az Öveges labor és a szaktantermek biztosítják. A programokat kollégáink, többek között az elmúlt évek sikeres pályázatainak segítségével végzik. A Nemzeti Tehetségprogram keretében valósítottuk meg a robotika és az ásványtani projekteket. Ennek következtében egy jól működő tehetségműhely alakult ki. Az idei évben újra sikeresen pályáztunk. Ezúttal a tehetségműhely tárgyi feltételeinek fejlesztésére kaptunk félmillió forintot a (NTP-TFJ-17-009).

A beszerzések alapvetően két területen történnek meg. Az egyik a robotika, programozás. A már eredményesen működő csoport a munka során használt eszközök esetén azt tapasztalta, hogy bizonyos elképzeléseik megvalósításához a meglévő készletek néha kevésnek bizonyulnak. A továbblépéshez szükséges kiegészítő készletek beszerzésére nyílik lehetőség, amelyek speciális alkatrészeket tartalmaznak.

A másik a természettudományos kísérletek gyakorlati megvalósítása. Ehhez jó alapot biztosít az iskolában működő Öveges labor, amelyhez kapcsolódóan továbbra is tervezzük mind saját, mind a partneriskolák diákjai számára népszerűsítő foglalkozások megtartását. Az újítás, hogy ebbe még erőteljesebben szeretnénk bevonni a diákokat, mert az általuk bemutatott kísérletek sokkal hatásosabbak lehetnek a kortársak számára. A másik fejlesztési terület ehhez kapcsolódóan olyan eszközök beszerzése (folyékony nitrogéntartály és kellékei), amelyekkel az eddigiekhez képest új típusú, ritkán látható kísérleteket tudunk megvalósítani.

Az idei Reál hét keretében a beszerzett eszköz segítségével egy programsorozatot valósítottunk meg „Fagyos napok a vajdában” címmel.

Két pályázat meghirdetésére került sor. Az egyikben a középiskolás korosztályt szólítottuk meg, saját diákjainkon kívül a megye evangélikus középiskoláit. Témánk az alacsony hőmérsékletek fizikája volt. A diákoknak először egy pályamunkát kellett készíteniük, majd az adott témában egy kísérletet bemutatniuk. A pályamunkát a Szárazjég gyakorlati alkalmazásairól kellett készíteni, majd egy alacsony hőmérsékleten lejátszódó jelenséget kellett a kísérletben bemutatniuk a versenyzőknek. A döntőre a Reál héten került sor, ahol a versenyzőtársak és a nézők egyaránt érdeklődve figyelték a bemutatott kísérleteket.

A másik pályázatban az általános iskolák 7. és 8. osztályos diákjait hívtuk versenyre. Az ő feladatuk egy prezentáció elkészítése volt, a természetben alacsony hőmérséklethez köthető jelenségekről a biológia, fizika, kémia, földrajz témaköréből. Jó lehetőséget kínált a feladat, hogy a különböző természettudományos tárgyak közötti összefüggéseket is kiemeljék.

Örömünkre öt általános iskolából 14 pályamunka érkezett. A diákokat a Reál hét keretében vendégül láttuk egy kísérleti foglalkozásra, ahol maguk is kísérleteket végezhettek a folyékony nitrogénnel. Ekkor került sor a díjak átadására is. A munkaközösség értékelése alapján I. helyezett Sztraka Martin (Csabacsüd), II. helyezett Domján András (Benka), III. helyezett Szilágyi Bálint (Orosháza). Különdíjat kapott Czesznak Lili és Kovács Emese (Szlovák). Reméljük, hogy a hozzánk látogató diákok maradandó élménnyel tértek haza.

És hogy egyetlen korosztály se maradjon ki a Fagyos napokból, a kisiskolásokat sem hagytuk ki. A Benka iskola harmadikosai jártak nálunk. Elmondhatjuk, hogy ők valódi ámulattal figyelték a tartályból gőzölgő nitrogént, és a vele végzett kísérleteket.

A most beszerzett eszközök a tanítási órákon végzett szemléltetést is segítik a jövőben, és reményeink szerint hozzájárulnak ahhoz, hogy a természettudományos tárgyak közelebb kerüljenek a diákokhoz.

Kszm

 

  • 184
  • 185
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227
  • 228
  • 229
  • 230
  • 231
  • 232
  • 233
  • 234
  • 235
  • 236
  • 237
  • 238
  • 239
  • 240
  • 241
  • 242
  • 243
  • 244
  • 245
  • 246
  • 247
  • 248

Képzéseink

Diákjaink az egyetemen