Szemem állandóan az Úrra néz, mert ő szabadítja ki lábamat a csapdából. (Zsolt 25,15)

Pál írja: Imádkozzatok értünk, hogy terjedjen az Úr igéje, és úgy dicsőítsék, ahogyan nálatok is, és hogy megszabaduljunk az elvetemült és gonosz emberektől: mert nem mindenkié a hit. De hűséges az Úr, aki megerősít titeket, és megőriz a gonosztól. (2Thessz 3,1–3)

Digitális oktatás – tanulói szemmel

A végére értünk ennek a nagyon érdekes és nem túl könnyű tanévnek. Utolsó feladatként a gyerekek egy kérdőív kitöltését kapták, melyben azt kértem tőlük, hogy ha van kedvük, pár mondatban osszák meg velem gondolataikat erről a fajta tanulásról, tanításról!

A felmérésnek több oka volt részemről. Egyrészt őszintén kíváncsi voltam, mi a véleményük az elmúlt pár hónapról, másrészt szerettem volna visszaigazolást kapni a gyerekektől a saját munkámmal, módszereimmel kapcsolatban. Nem tudhatjuk, mit hoz a jövő, azt sem, hogy nem kényszerülünk-e még hasonló oktatásra. Ezért nagyon hasznos lenne, ha megtalálnánk a jó dolgokat, azokat tovább tudnánk fejleszteni, és a rosszakat is, hogy azokat pedig kijavíthassuk.

Kértem tehát a gyerekeket, hogy szánjanak rám pár percet, üljenek le, gondolják át. Azt kértem, hogy mindenki úgy gondolkodjon, hogy nem a "minél kevesebb lecke legyen, hosszú szünet, ne kelljen visszaküldeni, minek ezt csinálni, miért nem hagynak már békén" szemlélettel nézzék a dolgokat, hanem tényleg a szerintük hasznos és előre vivő gondolatokat írják le, szem előtt tartva azt, hogy előbb-utóbb érettségizniük kell, és erre készít az iskola, bármilyen formában is zajlik az oktatás.

A kérdőív kitöltése önkéntes alapon, név nélkül történt. Azt kértem, hogy ne csak az én tantárgyaimról mondják el véleményüket, hanem az egész rendszerről.

Nagyon örülök, hogy sokan megosztották velem a tapasztalataikat! A gyerekek tényleg komolyan vették a feladatot, átérezték, hogy az ő érdekük is az őszinte vélemény-nyilvánítás, mert ha újra hasonló helyzetbe kerülünk (reméljük, nem), mindannyian szeretnénk, ha a legtöbbet és jobbat tudnánk kihozni belőle.

És akkor jöjjön a felmérés! Hat kérdést tettem fel, és nem volt kötelező mindegyikre válaszolni.

Nagyon érdekes és tanulságos válaszok születtek: minden és mindennek az ellentéte! J

A rossz dolgok az elmúlt 3 hónapban (sorold fel):

  • Nekünk, érettségizőknek volt a legnehezebb szerintem. A leckéket/beadandókat mire megcsináltam, este lett és utána még tanulni kellett a vizsgatantárgyakat, ami szerintem nagyon leterhelő volt mindenki számára. Az elején mindenből kaptunk házit, de szerintem csak a vizsgatantárgyakból kellett volna, hiszen a többivel csak elment az idő.
  • Kevésbé tanultam meg az anyagot, mint előtte.
  • Nem volt olyan szintű magyarázat az anyagokhoz, nehezebben jöttünk rá a válaszokra, amiket nem értettünk egy adott lecke kapcsán, nem találkozhattunk az osztálytársainkkal.
  • Hiányoznak a barátaim és néhány tanárom is.
  • Bezártság, XY tanárnő hosszú PPT-i, nem előrehozózhattam. [előrehozott érettségiket törölték]
  • Tanári magyarázat hiánya. Az, hogy valaki szorgalmasan dolgozik és mindent elküld időben, míg mások semmit nem csináltak ez idő alatt. Volt, hogy egyes tantárgyakból nem volt elég idő a dolgozat megoldására. Hiányzott a közösség. Nehezebb volt az egyéni anyagfeldolgozás. Sok vázlatírás
  • Gyakran este kaptunk negatív visszajelzést vagy feladat értékelést, ami elrontotta az estét ( ilyen szempontból jobb a tudatlanok nyugalma, szerintem)
  • A matematikát nagyon nehéz így online tanítás keretein belül tanulni. A rossz dolog még ebben, hogy nem voltak mellettünk a barátaink, csak telefonon tudtuk tartani a kapcsolatot, de az még se olyan, mint egy 10-20 perces szünet a suliban.
  • Nem láthattam a barátaimat, ismerőseimet, és nem mindig tudtam rávenni magam egy-egy kötelező, ám de uncsi feladatra.
  • Nem minden esetben volt arányban a megoldandó feladat a határidővel/ feladatra szánt idővel.
  • Néha nagyon összesűrűsödtek a feladatok (sok füzetbe másolás, redmenta tesztek, online óra egy napon); irodalomból jelentősen sokkal több feladott másolandó anyag.
  • Nem találkozhattunk barátokkal/osztálytársakkal, gyorsan bele kellett csöppenni egy olyan világba, amit álmunkban sem gondoltunk, mint például én, sok másik iskolatársammal együtt nem köt le bennünket az internet és elektronikus eszközök sem, így az erre való kényszer, hogy mindennap szinte csak ezzel foglalkozzunk, vagyis nagy részben elég nagy kihívás volt, és most az utolsó napokban még inkább.
  • Szerintem sokkal lustább lett mindenki, és nehezen veszi rá magát a tanulásra egyedül.
  • Volt olyan tantárgy, amit nehéz volt így tanulni, hiányzott az iskolai közösség, a barátok stb.

A jó dolgok az elmúlt 3 hónapban:

  • Én azt vettem észre, hogy amikor elkezdődött a digitális oktatás, sokkal szorgalmasabb lettem, mint az iskolába voltam. Többet kellett beszélni az osztállyal a leckékkel kapcsolatban, de eléggé stresszes volt az az időszak.
  • Sok szabadidő, nagyobb szabadság
  • Valahogy, mintha így könnyebb lett volna tanulni. Ami jó volt még, az az egész napos határidők (tehát 24:00-ig lehet visszaküldeni)
  • Nem vonta el semmi a figyelmemet a tanulásról, sokkal hamarabb kész tudtam lenni a napi feladataimmal és jobb eredményeket is tudtam szerezni, mert több időm volt egy adott tantárgyra tanulni. Kényelmesebben végezhettem a feladatokat.(itthoni megszokott környezetben). Néhány tantárgynál jobban meg tudtam érteni, illetve tanulni az anyagot.
  • Dolgozatok közben lehetett belenézni a füzetbe, nekem tetszett, hogy így is meg lehetett oldani mindent, többet tudtunk együtt tanulni a barátainkkal.
  • Úgy osztottam be az időmet, ahogy én szerettem volna, ki tudtam pihenni magam, akkor keltem fel, amikor akartam, többet tudtam magamra figyelni, sikerült javítanom kicsit a jegyeimen.
  • Nem kellett korán kelni, kevesebb tanulni való, sok sorozat nézés.
  • Rendkívül sok időm szabadult fel, hiszen nem kellet naponta a buszhoz elsétálnom, várnom rá, majd utazni vele napjába kétszer.
  • Saját időbeosztás, több szabadidő, egyszerűbb dolgozatok, könnyű javítási lehetőségek, több projektfeladat, nem mindig csak önálló munka, a Classroomban minden egy helyen megtalálható
  • "Saját időbeosztás
  • Feladatokra több idő van, mint átlagban.
  • A kevésbé fontos tantárgyakból nincs olyan sok feladat.
  • Többet olvashattam, magam oszthattam be az időmet.
  • Ez a 3 hónap rávezetett minket arra, hogy sok helyzetben saját magunktól kell megoldani a dolgokat és nem a diáktársainkra, valamint tanárainkra kapaszkodva kimászni a nehezebb helyzetekből.
  • Saját tempóban lehetett haladni.
  • Kitalálták a tanárok, hogy hogyan a legcélszerűbb ilyen helyzetben tanítani.
  • Nem volt semmi 45 percre szűkítve, volt időnk kényelmesen megtanulni, amit kellett és tudtunk, mindent megcsinálhattunk akkor, amikor éppen kedvünk volt hozzá, nem volt olyan időhöz kötött, több volt a szabadidő is, nem kellett korán felkelni.
  • Saját magam oszthattam be teendőimet és olyan tempóban csinálhattam, amilyenben jól esett, nem kellett mindig korán kelni, nem kellett az iskolába való beéréssel vacakolni (határidőben se, és odajutási móddal sem), több időm volt a családomra és az itthoni feladatokra és jobban tudtam koncentrálni a hobbijaimra.
  • Sokkal önállóbabbak lettünk, jelentősen fejlődtek a digitális kompetenciáink.
  • Új formában kaptuk az információt.
  • Több idő és kedv jutott az itthoni feladatok ellátására. (pl. takarítás, pakolás, felújítások).
  • Nekem tetszett, hogy nem kellett bejárni, hanem itthonról el lehetett küldeni a házikat. Meg az is, hogy nagyobb volt a felelősség, és nagyobb figyelmet kellett fordítani az iskolára a határidők miatt.
  • Én osztom be az időmet. Ha nem lesz órám korán, akkor aludhattam tovább, ha van időm, csinálhatok bármit.
  • Számomra a legfontosabb, hogy kialudhattam magam és az egészségügyi állapotom is javult ezzel. Úgymond össze voltam zárva az édesanyámmal, ami az elején nagyon nem tetszett, aztán ezt pozitív dologként ért, mivel volt lehetőségem közel kerülni hozzá, amihez azelőtt nem igazán volt lehetőségem. A harmadik, hogy megtanultam értékelni olyat, ami azelőtt mindennapos volt, pl. találkozni a barátommal és elmenni kutyát sétáltatni.
  • Nagyon ilyet nem tudok felsorolni, inkább járnék iskolába.
  • Több időm volt mindenre.
  • Mi oszthattuk be a napunkat, nem kellett annyira nagyon korán kelni, és persze otthon lehettünk a családunkkal.
  • Kedvesek és megértőek voltak a tanárok végig. J
  • Könnyebb tanulás, kevesebb stressz.
  • Jobban be lehetett osztani az időt. Az élő órák jól teltek, és érdekes volt ilyen formában tanulni. A határidők is jól be voltak osztva.

A kedvenc alkalmazások, amiket használtunk:

  • Google Classroom
  • Zoom
  • Sorozatbarát, Youtube
  • Nagyon nincs ilyen, de talán kiemelni amúgy se tudnék egyet sem, mivel úgy gondolom, amiket az online oktatás által használtunk, mind valamilyen formában most fontos volt.
  • Van olyan, amit ez előtt is használtam, pl instagram. Ez azért tetszik, mert úgymond belelátunk egymás életébe és láthatjuk más örömeit is.
  • Quizlet

Azok a tantárgyak, amiket jól lehet így tanulni:

  • Szerintem hogy jól megtanuljunk egy tantárgyat, ahhoz fontos, hogy a tanár valahogy elmagyarázza, így nekem az informatika, matek és történelem volt a legérthetőbb, hiszen videót kaptunk az adott anyagról. Számomra ez azért volt hasznos, mivel vissza tudtam tekerni a videót, ha nem értettem valamit, meg bírtam állítani, ha lemaradtam.
  • Matek, infó, angol azért, mert ezekből voltak online tanórák.
  • Szerintem elsősorban a matematikát, az informatikát, de igazából a nyelveken kívül majdnem mindegyiket.
  • Irodalom, fizika, angol.
  • A matematikán kívül egyik tantárgy sem okozott nehézséget.
  • Magyar irodalom, Történelem, Idegen nyelv
  • Informatika
  • Nincs ilyen
  • Rajz, ének, mert nem kell énekelni
  • Humán tárgyak, idegennyelv, informatika.
  • egyértelműen infó és talán a rajz

Azok a tantárgyak, amik nehezen tanulhatók ebben a rendszerben:

  • Magyar
  • Fizika, kémia, biológia
  • földrajz, olasz, tesi
  • Angol, német nyelv- itt sem adódtak különösebben nagy problémáim.
  • matematika, olasz, biológia
  • Matematika
  • számomra mindegyik nehezebben tanulható így, de a legnehezebb a matek
  • Az összes
  • A töri és a matek
  • matematika, történelem, idegen nyelvek

Javaslataim, ha újra ilyen oktatásra kényszerülünk:

  • Szerintem minden tantárgyat jól lehetett volna tanulni, ha minden tanár tartott volna legalább hetente egyszer egy online órát.
  • A nyelvórák keretében több online órát lehetne tartani, hogy hallás alapján is ismételhessünk.
  • Matekból még több videó magyarázattal.
  • Szerintem jó volt így minden.
  • Nagyon sokan tekintettel voltak a helyzetre, de azért mégse mindenki. De aki nem, az gondoljon bele abba, hogy hiába vagyunk itthon, attól még más tantárgyat is kell tanulnunk, így ne adjon fel 2x annyi anyagot, mint amennyit a suliban nem adna.
  • Legyen több online óra. Aki nem csinálja meg a feladatot időben, azt vegyék szigorúbban. Néhány dolgozatnál több időre lenne szükség.
  • Csak a Classroomot használjuk, és a Tudástárat hanyagoljuk. Edina néni példájára kell a rendszert felépíteni, minden házit FELADAT-ként elküldeni, hogy a tanulónak átláthatóbb legyen. Szigorúbb jegyosztás.
  • 45 perces tanítási órába beleférjen a tananyag, ne legyen több.
  • Nekem nem volt nagyon semmi bajom, persze volt néha, hogy egy nap nagyon sok feladatot kaptunk, de ez ritkábban történt meg.
  • Szerintem a vajdás tanárok többsége igen jól kezelte a helyzetet, megpróbálták csökkenteni az anyagot, átalakítani interaktívabbá, és többet kellett használni a kreativitásunkat.
  • Különbözőek vagyunk. Mindig lesz olyan, akinek valami nem fog tetszeni. Sose lesz olyan, hogy "tökéletes távoktatás". De ha visszagondolok, szerintem így jó volt, akármennyire nem tetszett az eléjen és szokatlan volt, de rá voltam kényszerülve a tanulásra.

 

Hortobágyiné Csizmadia Edina, szaktanár

 

Képzéseink

Diákjaink az egyetemen