„Műtárgyak élő modellekkel” pályázat
- Részletek
- Készült: 2020. május 25. hétfő, 10:04
„Mielőtt a gyermek beszélne, már énekel. Mielőtt írna, már rajzol. Ahogy feláll, már táncol. A művészet alapvető része az emberi életnek.”
Phylicia Rashad
Az idei tavasz más, mint a többi. A digitális oktatás új utakat nyitott az iskolák történetének fejezetében. Körülöttünk minden megváltozott, minden átértékelődött és minden új formát öltött. Művészetkedvelő emberként evidensnek tartom az innovációt, szeretem a kihívásokat, az ismeretlen és járatlan utakat. Internet böngészés közben az ember gyakran találkozik érdekes elképzelésekkel, melyek lehetőséget kínálnak helyi közösségek, iskolák számára is látványos és maradandó emlékek készítésére.
„Az alapötlet a Getty Múzeumtól származik: az intézmény arra buzdította otthon ragadt látogatóit, hogy készítsenek magukból műtárgyat, ötletekért pedig böngésszék az intézmény gyűjteményeit.” (Fidelio)
Diákjaink számára is meghirdettük ezt a kezdeményezést fotópályázatként, abban bízva, hogy magukkal ragadja őket is a szereplési és alkotói vágy a művek tanulmányozása közben.
Hosszas válogatás, nézelődés előzi meg egy-egy fotó elkészítését. Rajztanárként elmondhatom magamról, hogy rengeteg festményt ismerek és számtalan új művel kerülök kapcsolatba nap, mint nap. Az internetnek és a digitális oktatásnak köszönhetően most még több időt szentelek az ismereteim bővítésére - tesszük ezt mindnyájan kényszeredett helyzetben.
Én, személy szerint olyan képek parafrázisait készítettem el, amelyek kifejezik a humort, a vidámságot, vagyis pozitív életszemléletet tükröznek. Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen gyerekeim is, hozzám hasonlóan, rajonganak a művészetekért és örömmel állnak modellt a festmények szereplői helyett mindenféle maskarába öltözve. Alapvetően a festmények parafrázisain különös gondot kell fordítani a jelmezek, kellékek, a háttér, a fényviszonyok továbbá a pózok és arckifejezések pontosságára is. Természetesen nem jelent problémát egy-egy alkotás újraértelmezése sem, hiszen nincsenek megkötések, előírások. Ennek a szabadságnak köszönhetően a diákok széles spektrumát mutatták be az egyéni elgondolásoknak, ötleteknek.
Egyik-másik tanuló örömmel írta le, milyen jól szórakoztak a fotó készítése közben, vagy annyira belemerültek a képek válogatásába, azt sem tudták, melyiket készítsék el. Valóban ezeknek a képeknek az elkészítése idő és munkaigényes, továbbá nem árt, ha több személyt is bevonunk az alkotói folyamatba.
Természetesen ezek a művek a világhálón is nagy népszerűségnek örvendenek, hiszen életszerűek, nem nélkülözik a humort és egy kis bepillantást engednek abba a szférába, ami modern művészekké avanzsálja magát a készítői közeget. Eközben elmélyültebben és feltűnés nélkül propagáljuk a művészetek minél szélesebb körben történő elterjedését.
Murányi Viktória, szaktanár