Szemem állandóan az Úrra néz, mert ő szabadítja ki lábamat a csapdából. (Zsolt 25,15)

Pál írja: Imádkozzatok értünk, hogy terjedjen az Úr igéje, és úgy dicsőítsék, ahogyan nálatok is, és hogy megszabaduljunk az elvetemült és gonosz emberektől: mert nem mindenkié a hit. De hűséges az Úr, aki megerősít titeket, és megőriz a gonosztól. (2Thessz 3,1–3)

Tanári csendes nap(ló)

9:00

Ismerős arcok az Arborétum parkolójában. Mindenki mondja a magáét. Több a mosoly, mint eddig bármikor. Mondanám, hogy persze, három hónapja nem találkoztunk, de ez így nem igaz. Leérettségiztettük, akiket kellett, lezártuk a tanévet, beírtuk, akik be akartak iratkozni, ehhez azért csak kellett, hogy érintkezzünk. De mosolyra most lett okunk. Egyrészről, hogy mindezeket magunk mögött tudjuk, másrészről itt ez a digitális oktatásnak nevezett valami, mint közös megtapasztalás élménye. Arra jó volt ez a home office időszak, hogy ha a mókuskerékben az évek során el is felejtettem volna, mi az az attitűd, amiért a pályán elköteleződtem, most eszembe jutott. Személyes érintettség nélkül, az oktatás egy hamar kiüresedő, mechanikus információátadás, amit a legmagasabb szintű IKT eszközök használata sem fog kompenzálni. Ha ennek itt a vége, van minek örülni.

Bővebben...

Elismert „Jó gyakorlatok” a Vajdában

Az Evangélikus Pedagógiai Intézet (EPSZTI) 2017-ben indított kezdeményezésnek célja, az evangélikus intézményekben dolgozó pedagógusok innovációinak, jó gyakorlatainak és módszertani ötleteinek gyűjtése. A pályázat az idei évben is kiírásra került.

Ilyen jó gyakorlatra iskolánkban számtalan példát tudunk mondani, sokszor nem is gondoljuk, hogy az általunk végzett munka, ötlet, program szélesebb körben is érdeklődésre tarthat számot. A karanténban végzett munka mellett két kollégánk pályázott, és nyerte el a fenntartó elismerését és jutalmát.

Bővebben...

Valami véget ér

Nagy, kerek, mosolygós almák érkeztek tömegével a classroom felületemre. Micsoda élmény ennyi szépségben gyönyörködni! A csendélet készítése mindig hálás feladat, hiszen a kifejezésben benne rejlik a harmónia utáni vágy, ami az elkészült kép szemlélése közben tölti el az ember szívét. Tanév végén mi másra is volna szükségünk, mint megnyugvásra? A 9. évfolyam kapta ezt záró feladatként, ebből láthatunk válogatást.

Mit jelképeznek az almák?
Az ókorban az ősi almafajtákat istenektől valónak tekintették, a halhatatlanság, a szerelem, a termékenység és természetesen a hatalom szimbólumai voltak.
A két istennő Aphrodité és Vénusz ábrázolásakor is megjelentek festményeken a különböző almafajták.

Bővebben...

Pályázatok járvány idején

A diákokat a koronavírus nem csak az iskolába járástól fosztotta meg, hanem a pályázati programok izgalmasnak tűnő eseményeitől is. A  második félévben négy  olyan programunk is futott, amelyet a márciusi „karantén helyzet” legalábbis átmenetileg meghiúsított.  Természetesen a pályázatok kiírói tisztában vannak vele, hogy ebben a helyzetben a pályázatban vállaltak megvalósíthatatlanok, és ennek megfelelően rugalmasan kezelik a határidőket, halasztást, átütemezést biztosítva. A Rákóczi Szövetség által támogatott utazással a március 15-i dévai ünnepségre már nem jutottak ki diákjaink. Nem tudtuk megvalósítani a Határtalanul! program által támogatott diákcserét sem. Mivel ezek a programok is határátlépéssel járnak, ezért itt nemcsak a hazai helyzetet kell figyelembe venni, hanem a déli szomszédunknál kialakult viszonyokat is, melyek kevésbé biztatók, mint nálunk.

Bővebben...

Tanévzáró három felvonásban

Megszokhattuk, hogy felvonásokról csak a színházban szoktak beszélni. A rendkívüli helyzetre való tekintettel a bizonyítványosztásunk is felvonásokban zajlott. Három felvonásban, évfolyamonként.

Ennek is nagyon örültünk, hisz hetekkel ezelőtt még csak nem is reméltük, hogy ilyen szinten tudunk személyesen találkozni. Természetesen az előírásokat betartva.

2020. június 19-én 9 órakor tartottuk az évzárónkat a 9. évfolyamos tanulók számára. Az ünnepi istentiszteleten Lázár Zsolt esperes úr igehirdetése után az évfolyam rövid zenés-verses műsort adott, majd a legjobban teljesítő diákok igazgatóasszonytól átvehették a jutalomkönyveket. A bizonyítványok kiosztására a tantermekben került sor, ahol még sok-sok jutalomkönyv talált gazdára.

Bővebben...

Digitális oktatás – tanulói szemmel

A végére értünk ennek a nagyon érdekes és nem túl könnyű tanévnek. Utolsó feladatként a gyerekek egy kérdőív kitöltését kapták, melyben azt kértem tőlük, hogy ha van kedvük, pár mondatban osszák meg velem gondolataikat erről a fajta tanulásról, tanításról!

A felmérésnek több oka volt részemről. Egyrészt őszintén kíváncsi voltam, mi a véleményük az elmúlt pár hónapról, másrészt szerettem volna visszaigazolást kapni a gyerekektől a saját munkámmal, módszereimmel kapcsolatban. Nem tudhatjuk, mit hoz a jövő, azt sem, hogy nem kényszerülünk-e még hasonló oktatásra. Ezért nagyon hasznos lenne, ha megtalálnánk a jó dolgokat, azokat tovább tudnánk fejleszteni, és a rosszakat is, hogy azokat pedig kijavíthassuk.

Kértem tehát a gyerekeket, hogy szánjanak rám pár percet, üljenek le, gondolják át. Azt kértem, hogy mindenki úgy gondolkodjon, hogy nem a "minél kevesebb lecke legyen, hosszú szünet, ne kelljen visszaküldeni, minek ezt csinálni, miért nem hagynak már békén" szemlélettel nézzék a dolgokat, hanem tényleg a szerintük hasznos és előre vivő gondolatokat írják le, szem előtt tartva azt, hogy előbb-utóbb érettségizniük kell, és erre készít az iskola, bármilyen formában is zajlik az oktatás.

Bővebben...

Sírgondozás „karantén” után

A Vajda Péter Evangélikus Gimnázium diákjai évente többször, leginkább a halottak napja előtti időszakban, illetve tavasszal látogatják meg az Ótemetőben az iskola egykori tanárainak sírját. Ebben a tanévben a digitális oktatási rend, illetve a kijárási korlátozás késleltette ezt. Június második hetében azonban már lehetőség nyílt a sírgondozásra. A hosszú bezártság után még nagyobb volt a lelkesedés, de tennivaló is volt, néhány sír körül az esőzések hatására igen nagyra nőtt a növényzet. Az elballagott 12. évfolyamosok helyett a 9. évfolyamos osztályok vették át a sírok gondozását és a megemlékezést a régiekről.

 A felosztás a következő volt:

Bővebben...

Rendkívüli érettségi - rendkívüli körülmények között

De így is megértek a Vajdás diákok.

Az idén minden más volt, mint máskor. A rendkívüli egészségügyi helyzetre való tekintettel március 16-ával iskolánk is áttért a digitális tanrendre. A hirtelen átállás mindenkinek nehézséget okozott, de legnehezebb dolguk az érettségi előtt álló tanulóinknak volt, illetve az őket felkészítő pedagógusainknak. Még az elején azt sem lehetett tudni, lesz-e egyáltalán érettségi. Később is csak találgatni tudtunk, írásbeli vagy szóbeli, vagy mindkettő? Amikor megszületett a döntés, gőzerővel kezdtek el készülni tanulóink az írásbeli vizsgákra.

Mivel ebben a tanévben a továbbtanulni szándékozó diákoknak legalább egy emelt szintű érettségi vizsgát kellett tenni, így a 93 érettségiző közül 79 tanuló egyik tantárgyát vagy Békéscsabán, vagy Orosházán írta. Emelt szinten a legtöbben az angol nyelvet választották, hiszen ezzel két követelményt is kipipálhatnak egyszerre. Nagyon sok egyetemnél az angol a választható tárgyak közé tartozik, és egy jól sikerült /60% feletti/ dolgozattal pedig középfokú nyelvvizsgát is szerezhetnek. Az orvosi egyetemre készülők biológiát választottak, a műszaki irányba készülők pedig matematikát. Aki a testneveléssel készül tovább, sajnos a gyakorlati vizsgák elmaradása miatt szóban kellett számot adnia tudásáról. Sportolóink nem ijedtek meg ettől a feladattól, 90% fölött teljesítettek emelt szinten.

Bővebben...

Népművészet és a mai valóság

“Utolsó szent örökségünk ez, amit senki tőlünk el nem vehet: népművészetünk ősi titka. Isten adta, tündér ihlette, ember álmodta örökség ez, melynek egyetlen tulajdonosa a Magyar, bárhol éljen is.”

 - Wass Albert -

 

Mi is lehetne a divattervezők múzsája mostanság?

 „A 21. századra a legnagyobb márkák előszeretettel alkalmazzák a népi divat elemeit, a 19–20. század stílusával vegyítve, és a kor szellemének megfelelően átalakítva. 2014-ben a népi divatot kombinálták a 70-es évek bohém csillogásával, amitől egy könnyed eleganciával és mesebeli elemekkel fűszerezett stílus született. A stílusra jellemző a túldíszítettség, a természet közeli anyagok használata és a vibráló szín együttesek.

Bővebben...

Arborétumi séta szemerkélő esőben

Az Arborétumnál a rossz idő ellenére is szép kis csapat gyűlt össze. Az előre megbeszélt programok, a görkorcsolyázás, a futás és a biciklizés elmaradt, de egy kiadós sétához volt kedve a tanulóknak. A szemerkélő esőben nem csak a Pepikert növénykülönlegességeiben gyönyörködhettünk, hanem a pávákkal is találkoztunk, akik a fákon üldögélve tollászkodtak.

Bővebben...

Képzéseink

Diákjaink az egyetemen